Igår och idag

Ja, blev en dramatisk måndag kan man väl säga. Sitter hos päronen nu, och tänkte passa på att uppdatera lite, orkade inte igårkväll. Nåväl, let's take it from the top!

Inte så himla händelserik morgon igår, vaknade, kissade hundar, käkade och tog en promenad med Helena och Aite. Aite var kär i Ari och Sisu var kär i Aite ;) Var ute i ungefär en timme, skönt var det, och Ari fick verkligen röjja av sig, det behövdes.


(bilden snodd från Helenas blogg ;)

När jag kom hem så upptäckte jag att ngn har haft roligt med fällen vi har på boben, blir så less när folk (barn) förstör andras saker av ingen anledning alls :(



Duschade och väntade på celebert besök, systrarna kom förbi vid tretiden och käkade lite lussekatter. Bilderna är i kameran som är hemma så dom slänger jag upp sen.

16 hämtade jag Jeppe på dagis, cue drama. Alla barnen var inomhus så jag gick in, var bara tre barn kvar på Jeppes avdelning och när jag kom så gick de kvarvarande (och sista fröken) över till en stängningsavdelning. Klädde på Jeppe, eller han klädde på sig själv och så sa jag att han kunde gå ut medan han väntade på mig. Sa att boben stod parkerad bredvid hundarna utanför grinden.

Jag var kvar inne på avdelningen ett litet tag, Jeppe hade fått lite papper, bl.a. en inkomstuppgift som jag och Johan ska fylla i, jag funderade om jag skulle fråga hur jag skulle fylla i den men bestämde mig för att vänta med det tills imorgon (idag) och tur var väl det!

När jag kommer ut från dagis så står Jeppe borta vid grinden. Han står konstigt och när jag kommer lite närmare så hör jag att han gråter. Jag hann tänka "Åh nej, han har slickat på grinden!!" Jag rusade dit och konstaterade att så var fallet, försökte trösta och gjorde ett försök att värma lös tungan med mina fingrar, men det funkade inte. Blodet rann och det såg ut som ngt från en tecknad film när man drar i en tunga så den blir jättelång. Jeppe var såklart jätteledsen och grinade massor.

Kände mig hemsk när jag sa åt honom att stå kvar, inte försöka dra loss tungan och att jag kommer snart, ska hämta vatten så du kommer lös. Sprang in, hämtade vatten och sprang ut. Kändes som att det tog 10 år, minst, och hade sååå dåligt samvete för att jag fick lämna honom själv vid grinden. Men jag hade ju inget val, var ingen annan ute. Kom ut med vattnet och tungan släppte direkt jag hällde på vattnet. Rann blod och Jeppe var såklart ledsen.

Vi gick in på dagis och torkade bort blodet, då kom även en fröken som hade sett mig springa över gården, så vi fick förklara vad som hade hänt. När blodet var borttorkat så var Jeppe inte ledsen längre, det gick fort över. Han blev nog mest rädd när han inte kom lös tror jag. På tungan såg man inte en skråma förutom två små prickar. Jag berättade att min farbror hade dragit lös mig när jag fastnat och att jag blev skinnflådd på tungan och vi småpratade lite om det.

När vi kom ut till grinden så var det blod fastfruset där "incidenten" hade hänt, såg rätt äckligt ut. Jeppe tittade med stora ögon och jag försökte ta bort det med snö, gick dock inte, hade såklart frusit fast, och jag gjorde ingen större affär av att försöka ändå. Fick himla ont i höfterna av språngmarchen och ville bara hem. Hade hög puls hela vägen hem men Jeppe var vid gott mod. När vi kom hem så ville han att vi skulle berätta åt mommo vad som ahde hänt så vi skickade ett mms dit, syntes ingenting på tungan:



Kom hem vid halv fem eller så och då julpyntade vi lite innan vi käkade ravioli. Klockan 18 skulle det nämligen vara julpyssel på BHK Malmen. I brist på vita ljus så blev det rosa och Edvard köpte nya glödlampor till ljusstaken, hela 4(!!) i den var trasiga.



Jag har sparat toarullar sedan förra trivselkvällen för att ta med på pysselkvällen och göra smällkarameller osv med. När E kom hem vid halv sex så packade jag ihop alla i en platskasse och så for vi. När vi väl var på klubben (efter en missad korsning) så upptäcker jag att påsen var borta. Tänkte att jag glömt den i bilen så E kom tillbaka men det var ingen påse där, spårlöst försvunnen. Som tur var så fanns det tillräckligt på klubben och vi gjorde pepparkakshus, knäck, pepparkakor och lite annat pyssel.


Anna och Jeppe med pepparkakshuset


Jag och Jeppe bakar pepparkakor
(bilden snodd från Helenas blogg ;)


Det färdiga pepparkakshuset
(bilden snodd från Helenas blogg ;)

Kl. 20.30 kom E och hämtade oss och även han fick smaka en pepparkaka. Vi hade bakat allt från pudlar till slott och noter. Fick med oss en smällkaramell, ett hjärta av piprensare, två till julalster och varsin tomteluva hem :) Julalstret skulle tydligen hänga i mommos gran sa Jeppe.

Vi var hemskt trötta båda två när vi kom hem men Jeppe ville ha tomtegröt till kvällsmat och det fick han såklart. Blev ganska sent i säng för han, ikväll måste det bli bot och bättring på det! Jag tittade på när E spelade efter Jeppe hade somnat och jag nickade nog till både en och två gånger. När jag däremot la mig i sängen så kunde jag inte sova. E kom in efter en timme, då hade jag inte somnat än.

Ari har varit dålig i magen igen inatt, E har varit ut med han två gånger, andra gången så vaknade jag av att Ari flämtade och det såg ut som att han satt i sängen och bajsade. Jag flög upp och lyckades sträcka mig rätt rejält i höger lår, efter det var det ännu svårare att sova. Tur att Ari iaf är så söt, annars hade han varit billig ;)



Hade tid hos BM kl. 11.30 så vi har varit där och kollat hjärtljud och symfusmått. Växer precis efter kurvan så det var ju bra. Hon tyckte jag skulle försöka ta en promenad varje dag och äta lite alvedon innan jag lägger mig för att sova bättre så jag får väl prova. Är i v. 35+1 idag och hjärtljuden var på 152 och symfusmåttet på 33. Har fotat magbild igår men den är i kameran hemma så den får komma ut ikväll.

Ikväll ska Edvard spela rollspel och jag ska bada Sisu, hinner kanske även hämta ut min nya fön, Lotta hade fått min AVI på den :) Nu ska jag strax börja åka tillbaka till gve med pappa, hoppas ni får en fin tisdag!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback