Enskilt arbete 1

Hej!
Jag har fått i uppdrag att analysera texter jag själv skrivit, tyvärr har jag inte hittat några men jag fick låna två som min dotter Maja skrivit. Nu är Maja 8 år (snart 9) och går i årskurs 2.
 
Den första är skriven när hon var 6 år och gick första terminen i förskoleklass. De gick på promenad till allas hus och eleverna fick själva fota huset med ipad och sedan skriva meningar/ord till.
Maja är just i början på sin skrivutveckling här. Hon vet åt vilket håll hon ska skriva och har relativ koll på fonemen men det finns inga eller få mellanrum och alla bokstäver är versaler. Allt i texten som ska stå med E är stavat med Ä (rinner, vattnet, grannens, fönster). Dubbelteckning i mitt men inte i övrigt. Hon har koll på hur bokstäverna formas och att alla versaler är lika stora. NG i hängränna har inte heller blivit rätt.
 
Nästa text är från vårterminen när Maja gick i årskurs 1. Det är hon och en kompis som kommit på den tillsammans men det är Maja som skrivit. De skulle utgå ifrån en mall för att skriva en saga.
Här har det kommit stor bokstav och punkt i meningarna (dock inte stor bokstav på Musse och Banana alla gånger) de flesta gångerna. Korrekt stavning på stjäl. Ganska bra koll på storleken på bokstäverna när det är både gemener och versaler men storleken varierar lite på bokstäverna. Bra koll på "källarbokstäverna". Inte lärt sig när det ska vara dubbelteckning ännu.
Det är svårt att analysera när jag inte riktigt vet hur mkt hjälp de fått eller om den här texten är "rättad" på något sätt. Klarat ng-ljudet här i stänger.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback