Dyrt med hund...

Halloj

Börjar bli lite senil men jag ska försöka recapa vad som hänt sen i tisdags. På kvällen så kom Korim hit, vi hade tid hos veterinären på onsdag, Korim för tandsanering och vaccinering, Ari och Sisu för vaccinering. Ari skulle även få sin felväxta tand undersökt, den går upp i gommen och jag var orolig för att den skulle behöva dras.

Majsing har sovit bra i en vecka, 00-7 och sen till 9 ungefär.


Vi hade tid 9.30 och jag och Srina skulle fara och sola 11. Luuugnt tänkte jag men tji fick jag. Kom in först 10.10 och då skulle Korim först in, lämnade han och sen skulle dom andra två kollas. Dom slapp söva Korim men han skrek till när dom satte tejpen ;)

Ari och Sisu reagerade inte ens när dom fick sprutorna och tanden behövde inte åtgärdas. Ari fick tänderna räknade och han saknar en i nederkäken.

Solandet blev inställt för att det var tjall på ett solarie och kö till det andra. Istället hälsade vi på pappa och käkade på husmans innan Korim skulle hämtas. Dom fick dra en tand på han och sa att han inte behöver mer smärtstillande men däremot lös mat. Han var helt pigg och glad när vi hämtade han.

Kvällen var lugn men på morgonen så inser jag att Korim inte alls mådde bra. Han lyfte inte huvudet och pep till ibland. Han vägrade kissa utan kröp bara efter backen och vibrerade. Fick jättedåligt samvete, korim har inte varit sjuk en dag i sitt liv och när jag bestämmer att tänderna ska fixas får han ont :( Blev lite knöligt med Majsings sovtider men Korim fick en tid kl 13 och jag tog en promenad med henne kl 12 och Edvard for till vetten med Korim.

Jag och Linda och alla hundarna tog en promenad och avslutade på Strandcaféet med varsin våffla. Korim fick diagnosen "ont av tanden" eller rättare sagt för att tanden var dragen så jag for in och hämtade hans medicin och när han fått den blev han pigg igen.

Igår var det midsommarafton och det var mat i Mbgt. Majsing var finklädd dagen till ära:


God mat och när vi kom hem vid 19.30 så tog vi en promenad så Majsing fick sova i vagnen. När vi kom hem så stod vi och pratade med Sussi. Ari busade lite med en sten och jag sparkade bort den. Vi pratade mer å så hade han den i munnen, jag skulle ta den av han då svalde han den!! Hem och ringa veterinären, fick inte tag i Gällivare, lämnade ett meddelande på telesvaret, så jag ringde Agrias jourveterinär samtidigt som jag googlade.

Agrias veterinär sa att jag skulle ge en tesked salt långt bak på tungan så han skulle kräkas upp stenen men jag var skeptisk då jag läst mkt negativt om det. Ringde till vetten igen och insåg att det var Jokkmokk som hade jouren så jag ringde dit. Han sa ge en MATSKED salt. Jag tyckte det lät mkt men han förklarade att det inte var ngn fara, han spyr ju upp det. Sagt och gjort, hunden fick salt, inte en matsked utan mer en tesked och spydde upp stenen:


Hann bli rejält rädd och det var en enorm lättnadskänsla när den kom upp. Han drack massor med vatten efter det och åt även lite mat.

Imorse ringde vetten från Gällivare och jag sa direkt att det hade löst sig. Berättade att jag hade gett salt och att han fått upp den då sa hon att man inte rekommenderar att man ska ge salt... Att dom kan bli jättesjuka om man ger salt och dom itne spyr...

Vad ska man tro om det?? Två veterinärer säger att man ska och en att man inte ska? Han mår iaf bra nu, är pigg och glad och äter och dricker. Dock har han spytt ett par gånger så det blir skonkost nu, han kan vara irriterad i magen/strupen och det kan man ju förstå, har ju legat en sten där!

Priset då? Ja, 1740 för tandsaneringen och 800 för dom andra två. Plus 200 för korims medicin och gud vet vad för besöket. Hade ju däremot varit en droppe i havet om dom varit tvungen att öppna buken på han för att plocka ut stenen så det var väl tur i oturen.

Har varit och umgåtts med systrarna en sväng och tagit en kort prommis genom stan, nu är det snart dags för lilla barnet att sova. Imorgon ska jag och stina sola, måste säga att jag äääälskar dom där solarierna! Hoppas att lillskrotan sover lika bra inatt som hon gjort tidigare och att ni oxå får en lugn natt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback