♥ Dag 1 – Presentera mig själv.

Jag heter då Linda-Marie Blom på pappret, ingen kallar mig någonsin för Linda-Marie däremot ;) Född 17 juli 1981 på Gällivare BB. Mamma heter Inger och är född -62 och pappa heter Rory, född -58. Har bott med mamma och pappa i en lägenhet i Malmberget mina första år tills -84 när det väntades tillökning och vi flyttade till hus.

-84 föddes Stina och Lotta, mina systrar som även är tvillingar. Jag ville att dom skulle heta Ola och Bosse så jag tycker dom ska vara glada över att dom blev flickor ;) Här fyller jag år, tror det är fem jag fyller. Mamma sydde ofta likadana kläder åt oss, gulligt, eller hur? ;)



Finns väl inte direkt så mkt att tillägga från när mn var så här liten. Man lekte, busade och gjorde inte så mkt mer att nämna. Kommer ju inte direkt ihåg när jag lärde mig gå eller så heller.

Har däremot alltid älskat djur men eftersom systrarna är allergiska så kunde jag inte ha några. När jag var 12 fick jag en hamster men han fick bo på stallet och hos min moster senare, efter det har jag haft salamandrar och en leguan. Vi hade sköldpaddor också, Peter och Rosa. När jag var runt 10 så var vi på hundutställning i Gällivare och då såg jag en chinese crested för första gången. Den låg i sin bur med framtassarna i kors och hade en randig stickad tröja. Då bestämde jag mig för att en sån ville jag ha!

Började första klass på Bäckskolan -88 och träffade nya vänner, bl.a. Jessica som jag umgås med än, här är vi på avslutningen i nian.



Sjuan började jag på Gunillaskolan usch vad nervös man var! Skolan var så stor och vi hade hela två(!!) parallellklasser! Lärde känna fler nya kompisar då, bl.a. Anna, Lisa och Jenny. Under Junior-vm så var vi ute och svamlade hela natten, vi måste ha gått i åttan då, tror Lisa fotade:



Hade min första riktiga pojkvän när jag var 14, Tomas. Han var mkt äldre men kanske inte så mkt mer mogen än mig ;) Vi såg mest film och umgicks. Mina föräldrar var INTE glada kan jag meddela. Han flyttade till Överkalix för att gå på folkhögskolan och då började jag umgås mer och mer med Jenny och Daniel, här har dom just träffats, -94.



Jag umgicks även en hel del med deras kompis Mats som även var Lisas storebror. Efter ett tag blev det mer och vi blev tillsammans kort efter jag och Tomas gjort slut. Träffade Tomas här förra sommaren och han såg precis ut som han gjorde när vi var tillsammans för nästan 15 år sedan :) När man är 14 så har man starka känslor och svartsjuka är en mkt stark känsla. Tomas umgicks mkt med sitt ex och tja, jag var inte förtjust ;) Nu bor hon mitt emot mig och jag tycker bra om henne, tänk så mkt livet förändras ^^

Jag och Mats höll ihop från att jag var 15 till jag var 19. Här är vi på min studentbal 2000. Mats syster Lisa skaffade sig en puff, Asterix, och jag hjälpte till mkt med han. Så här i efterhand har jag insett att han itne hade korrekt päls men det visste jag inte då. Fick se en bild på Asterix syster Ariel, en mkt vacker vit pufftik, efter det ville jag ha en vit puff!

Jag och Mats har kontakt än men mkt sporadisk, han har flyttat härifrån och har fru och barn. Han är min datasupport som jag alltid kan få hjälp av och även om vi inte träffas eller umgås mer så betyder han mkt för mig. Vi var tillsammans i 4 år och det är lång tid när man är ung.



Efter det tog slut mellan mig och Mats så träffade snabbt Nicklas. Han bodde i Kiruna och vi hade ett stormigt förhållande. Han flyttade hit för att jobba och vi umgick mkt, jag bodde hos han, men det kändes aldrig riktigt som att det skulle vara för evigt och det gjorde det ju inte heller. Jag pluggade på hösten på Komvux för att komma in på förskollärarutbildningen, behövde komplettera med lite betyg.

Hann skaffa en hamster som fick heta Pyret plus att min mus Rocky, som jag var musvakt åt men som ägaren inte ville ha tillbaka, även bodde hos oss. På våren 2001 så sökte jag mitt första jobb och fick det oxå, som telefonist och timanställd på 118118. Jag och Nicklas var tillsammans ett år och i slutet på sommaren 2001 träffade jag Johan och gjorde slut med Nicklas. Märker att mitt livs historia berättas i "killordning" men så är det faktiskt :)



Flyttade in till Johan på Norskavägen efter en vecka och fick då Igor på köpet :) Igor var 1,5 år när jag och Johan träffades och jag som alltid velat ha hund var överlycklig! Promenerade massor och hälsade såklart på alla hundar som vi träffade. Igor var olydig till tusen, stack om han fick chansen och drog fasligt i kopplet och jag hade ju en dröm om att skaffa kines...

I februri-mars 2002 så såg jag en annons att dom sålde kinesvalpar i Norsjö. Egentligen ville jag ju ha en naken men det ville INTE Johan så en puff hade ju varit bra. Var två hanvalpar till salu, en vit och en viltfärgad. Jag velade lite med uppfödaren ville ha kvar den viltfärgade på foder så jag valde den vita.


I mitten på mars så for vi och hämtade vårat nytillskott, han kallades Markoolio där men vi bestämde oss för att han skulle heta Gizmo då han påminde mkt om Mogwaiien i Gremlings. Uppfödaren frågade om jag var intresserad av utställning och jag svarade att jag gärna ställer om hon visar hur man gör. Kommer ihåg alla utställningar sedan dess när jag frågat henne om det var ett blått eller rött band man ville ha och blivit lotsad runt i ringen ^^

När Gizmo var runt ett halvår så ville jag ha en kompis till han i samma storlek och jag hittade en naken kines på annons här i Gällivare. Jag skulle komma och titta på han men när jag ringde och frågade när jag kunde komma så var han redan såld. Lite senare hittade jag en annons på en naken kines i Sundsvall. Ägaren tyckte dock att det var för långt att sälja han till Gällivare så det rann ut i sanden. Tre månader senare så fanns annonsen kvar och jag hörde av mig igen. Så kom Korim in i mitt liv.
Johan, som aldrig någonsin skulle klä på Korim, fastnade ganska direkt ;) Gizmo och Korim hittade oxå varandra direkt och hade mkt roligt ihop. Kravet för att jag skulle få skaffa en nakis var för övrigt, från Johans sida, att vi skulle skaffa barn, och det gick jag glatt med på, men det dröjde.

Livet gick sin gilla gång, jag sa upp mig från 118118 och pluggade ett tag (läste engelska, matte, webdesign osv) sedan blev det stämpling och åtgärdsprogram. Kände mig rätt uppgiven då jag fick det första jobbet jag sökte och sedan inget annat alls... Våren 2004 började jag gå en Starta eget ubildning, i samma veva fick Jessica sin Sanna och jag fick ett plus på graviditetstestet!

Hade praktik på Ankis, som jag skötte mkt dåligt, och var höggravid samtidigt. I januari 2005, närmare bestämd 24 januari, hände då något fantastiskt. Jag blev mamma till världens bästa Jesper!



Första tiden bara försvann fort. Jeppe blev större och större och det börjde kännas trångt i våran tvåa. På hösten 2005 flyttade vi till trean på Hägern och Jeppe fick eget rum. I samma veva så flyttade världens mest planerade valp, Tellus, in hos oss.
Tellus skulle bli min utställningssttjärna men det blev inte riktigt så :) Jeppe och Tellus hade mkt roligt ihop och vi med men Tellus blev även väldigt stressad av Jeppe. I januari -06 så sökte jag jobb på jobb på jobb och fick inte ngt. Kändes jobbigt men jag fick iaf ett jobb som croupier till slut. Det var något att göra och lite extra pengar. Jobbade lite åt ISS, vickade på dagis och plockade bröd på Coop.

Sommaren -07 så gick jag och Johan skilda vägar. Tråkigt att det blev så men jag tycker vi hade bättre förhållande efteråt när man slapp bråka om alla småsaker. Jag fick en lägenhet i huset bredvid och flyttade ut på hösten. Tog med mig Gizmo och Tellus men lämnade Korim då han alltid varit mer Johans hund än min. Mådde väldigt dåligt i början och hamnade i en rejäl svacka. Jag och Johan hade Jeppe varannan vecka och en vecka när jag inte jobbade for jag ner till min kompis Karin i Luleå. Hon fyllde år och hade kombinerad inflyttnings- och födelsedagsfest.

Där träffade jag Edvard för första gången, han var kompis med Karins rumskompis. Kommer fortfarande ihåg hans min när jag berättade att jag hade en treårig son ^^ Vi hade det trevligt och pratade lite på facebook efter det. Till Halloween så träffades vi igen då jag var ner till Karin.



Vi bestämde att han skulle hälsa på till jul och det gjorde han. Vi var inte tillsammans men umgicks. Under hösten hade jag hittat en utbildning till lärare, på distans, och i januari skulle jag åka ner till Falun för en första träff. Edvard följde med mig och var mitt stora stöd när jag var nervös. I februari -08 blev vi tillsammans och i augusti samma år förlovade vi oss. Jag sa att det är sista gången jag förlovar mig, det får vara tredje gången gillt nu, annars ger jag upp ;)

Eftersom att Edvard pluggade i Luleå så var vi särbos i nästan två år. Inte roligt men det fungerar.
Under julen -07 så märkte jag att Gizmo hade fått en knöl på sidan av rumpan. När vi gick till veterinären så konstaterades det att han hade Perenialbråck och det blev operation.



Han blev i samma veva av med pälsen och fick leva resten av livet som glad pensionär. Jag saknade min utställningshund... Tellus kunde inte heller vara ensam hemma och det gjorde mig hemskt stressad. Kunde inte fara någonstans och jag fick ett klagomål från hyresvärden. Efter några försök i hem där alla älskade Tellus men de kände av allergin så hamnade han i Luleå hos Terese, där har han det underbart tillsammans med sin Rhodesian Ridgebackkompis Bosco. Nu bor han hos Terese mamma och lever livet som pensionärshund.

Sommaren -08 så fick jag en fin present av Edvard, nämligen Sisu. Maria erbjöd mig en valp ur kullen och Edvard betalade han. Jag for till Finland för att hämta den lilla pälsbollen och han är verkligen en pärla.



Ungefär till nyår 2009 så flyttade Edvard till mig. Han hade bara sista uppsatsen att skriva klart och gjorde det på distans. Han var ner och bodde lite i Piteå hos hans föräldrar emellanåt under vårterminen då han skrev den med en kompis i Luleå.

I februari 2010 så fick jag ta det tunga beslutet att ta bort Gizmo. Bråcket hade gått upp för länge sedan och han hade ont varje gång han bajsade. Han var så trött sista veckan och ville inte ens äta. I samma veva så fick jag förfrågan om att ta en vit puffhane på foder så ungefär 5 dagar innan Gizmo blev ängel så flyttade Mio in.



Mio var en härlig hund som vi alla älskade. Om man bortser från en sak... han kunde inte vara ensam. Han ylade och skrek direkt han var själv och jag började få klagomål igen. Jag mådde hemskt dåligt men han fick flytta tillbaka till sin matte efter ungefär 3 månader.

Fick erbjudande om att köpa en valp lite senare och då kom Ari in med full fart.


Han har verkligen fyllt tomrummet efter Gizmo. Den lättaste valp jag haft att rumsrenhetsträna och hela han sprudlar av positiv energi. Han är totalt knäpp ibland, älskar världen och världen älskar han. Tanken för framtiden är utställningar, agility och ev. lydnad men vi får se hur det blir med utställningsbiten då pälsen inte verkar bli korrekt...

Ungefär samtidigt som Ari föddes så fick vi veta att det skulle bli en extra tillökning i våran familj. Inte planerat men ack så älskat:


Har mer krämpor den här gången men hoppas att h*n stannar inne tills beräknat datum, 2 januari, men med min tur så blir det nog julafton ;)

Tja, det var nog min presentation till dagens datum tror jag, fast jag tvivlar på att många orkade läsa ända hit ^^


♥ Dag 1 – Presentera mig själv.

♥ Dag 2 – Min första kärlek.
♥ Dag 3 – Mina föräldrar.
♥ Dag 4 – Det här åt jag idag.
♥ Dag 5 – Vad är kärlek.
♥ Dag 6 – Min dag.
♥ Dag 7 – Min bästa vän.
♥ Dag 8 – Ett ögonblick.
♥ Dag 9 – Min tro.
♥ Dag 10 – Det här hade jag på mig idag.
♥ Dag 11 – Mina syskon.
♥ Dag 12 – I min handväska.
♥ Dag 13 – Den här veckan.
♥ Dag 14 – Vad hade jag på mig idag.
♥ Dag 15 – Mina drömmar.
♥ Dag 16 – Min första kyss.
♥ Dag 17 – Mitt favoritminne.
♥ Dag 18 – Min favoritfödelsedag.
♥ Dag 19 – Detta ångrar jag.
♥ Dag 20 – Den här månaden.
♥ Dag 21 – Ett annat ögonblick.
♥ Dag 22 – Det här upprör mig.
♥ Dag 23 – Det här får mig att må bättre.
♥ Dag 24 – Det här får mig att gråta.
♥ Dag 25 – En första.
♥ Dag 26 – Mina rädslor.
♥ Dag 27 – Min favoritplats.
♥ Dag 28 – Det här saknar jag.
♥ Dag 29 – Mina ambitioner.
♥ Dag 30 – Ett sista ögonblick.

Kommentarer
Postat av: Jessica S

Jag orkade då läsa alltihopa =o) Var inte alls långt eller segt att läsa, utan riktigt intressant. Fick många nostalgiska minnen =o) Fast en sak stämmer ju inte riktigt, har ju bestämt att "lilla bebben" ska kika ut i december, så att både Sonny och h*n är -10:or =o) Fast inte för tidigt men en sådär 14 dgr före Bf kanske(så slipper ni vara på BB på julafton iaf) ler Blir så spännande att få se vem som bor därinne =o) Kramar i massor!!

2010-11-23 @ 13:48:58
Postat av: Lotta

Jag orkade mej också hela vägen ner :) Och håller med Jessica, Klart eran bebis också ska vara en -10:a :D

2010-11-23 @ 15:28:13
URL: http://lotttablom.blogg.se/
Postat av: Jenny

Jag orkade också läsa! Intressant och som Jessica sa, nostalgi!

Jag tycker då bäbisen ska hålla sig inne tills 2011, mycket bättre vara äldst i klassen än minst =P

2010-11-24 @ 07:01:44
Postat av: Carina

En till som orkade läsa, mycket intressant ;)

Hoppas att Algot ;) kommer när det är beräknat, för det är inge roligt att vara född i slutet på året, iallafall när man är yngre :)

2010-11-25 @ 12:27:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback